З початком повномасштабної війни росії проти України актуальність релокації ІТ-компаній значно зросла. Власники компаній намагаються врятуватися від війни та зберегти можливість для праці, створити резервні фонди, убезпечені від наслідків війни, розширювати структуру бізнесу. Більшість компаній прагнуть залишитись в Україні та, відповідно, релокуватись в межах країни у більш безпечні регіони, а частина компаній створюють юніти за кордоном.

Smartsolutions підготував узагальнену довідку щодо особливостей здійснення релокації в цей період як в межах України, так і за кордон.

Програма релокації підприємств, створена урядом України

Підстави для участі в програмі, порядок подачі заявки

До програми може долучитися будь-яке підприємство в регіонах, що постраждали від бойових дій, здійснивши повну або часткову релокацію своїх потужностей.   Переміщення підприємств відбуваєтьсяв один з дев’яти регіонів: Закарпатська, Івано-Франківська, Львівська, Тернопільська, Хмельницька, Чернівецька, Вінницька, Волинська та Рівненська області.

Для того, щоб стати учасником програми, потрібно подати заявку на переміщення онлайн за спеціальною формою, вказавши спеціалізацію підприємства, кількість працівників, можливості виробництва, потреби у виробничому приміщенні, сировині, розміщенні співробітників, а також спосіб транспортування.

Форма надання підтримки

Після ухвалення рішення про переміщення підприємство отримає пакет державної підтримки, що включає в себе наступні можливі елементи:

  • підбір місця розташування для потужностей підприємства;
  • допомога з перевезенням на нову локацію (силами Укрпошти та Укрзалізниці, інших перевізників);
  • сприяння в розселенні працівників та пошуку нових співробітників;
  • підтримка у відновленні логістики, закупівлі сировини та пошуку ринків збуту.

Після завершення бойових дій підприємства також отримають змогу повернутися на первинні локації.

Юридичні аспекти переміщення бізнес-активів

У випадку релокації підприємству варто змінити місцезнаходження на нову фактичну адресу, за якою буде здійснюватись діяльність. Для цього потрібно:

  • здійснити державну реєстрацію змін інформації про підприємство у ЄДРПОУ;
  • подати заявку про перереєстрацію платником ПДВ за новою адресою;
  • повідомити про нове місцезнаходження виробничих потужностей та/або інших об’єктів нерухомості (зокрема орендованих), податкову службу за місцем знаходження відповідного  об’єкта (20-ОПП).

Чинне станом на сьогодні законодавство не передбачає необхідності повідомлення за 2 місяці працівників про зміну істотних умов праці (до яких відноситься і переїзд в іншу місцевість). Крім того, роботодавець має право перевести працівника на іншу роботу, не обумовлену трудовим договором, без його згоди, якщо тільки така робота не протипоказана за станом здоров’я, а метою переведення є відвернення або ліквідація наслідків бойових дій та якщо є загроза для життя працівника. 

Статистика результатів реалізації програми

Станом на 17 серпня за урядовою програмою релокації в Україні було зареєстровано 1796 заявок від підприємств, переміщено 710 підприємств, 500 з яких поновили діяльність.

Мінекономіки знаходиться в процесі пошуку рішень щодо зміни локації або способу транспортування для 515 підприємств, інші заявки (576) були відкликані у зв’язку з деокупацією.

Як бачимо, програма релокації приносить досить позитивні результати, враховуючи, що за 6-місячний період 58% підприємств, які подали заявки, були релоковані, а 40% навіть відновили діяльність.

ІТ компанії крім допомоги, передбаченої державною програмою, також можуть власними силами здійснити релокацію своєї компанії в межах країни, оскільки специфіка діяльності зазвичай не передбачає обширних виробничих комплексів чи стаціонарного обладнання. 

Оренда нового офісу та переміщення персоналу на нове місце діяльності – це основні елементи згаданої релокації, які досить просто здійснити. Водночас для компаній, які практикують дистанційну роботу, проблем взагалі не виникає – досить змінити місцезнаходження компанії на нову адресу у відповідному регіоні і допомогти тим ІТ-спеціалістам, які не можуть самостійно організувати переїзд (матеріально або, скоріше, – організаційно). 

Відкриття компанії за кордоном

Підбір юрисдикції: розрахунок витрат, податків, аналіз вимог країни щодо дозвільних процедур, необхідних для вашої діяльності

Для того, щоб здійснити повну або часткову релокацію за кордон, потрібно почати з детального дослідження умов, які пропонує та чи інша країна, порівняти витрати, які будуть понесені при створенні компанії та при її функціонуванні. 

Одним із головних показників витрат буде саме податкове навантаження, при цьому порядок оподаткування в кожній країні сформований по-різному. Саме тому найкращим варіантом підготовки до релокації буде порівняльний аналіз податків у країнах, які є привабливими для ведення бізнесу.

Формування структури компаній (повне переміщення бізнесу чи його розширення з урахуванням функціонуючої української мережі)

Релокація за кордон означає відкриття в іншій країні компанії, філії або представництва. Серед цих варіантів ми пропонуємо розглянути саме створення нової компанії, оскільки зазвичай ця процедура значно простіша та доступніша, ніж відкриття філії або представництва.

Реєстрацію компанії можливо здійснити віддалено, видавши довіреність на вчинення реєстраційних дій та виславши її представнику, який займатиметься реєстрацією, або й підписавши документи про реєстрацію онлайн.

Наступним етапом після реєстрації юридичної особи є відкриття банківського рахунку. Ця процедура містить у собі більше складнощів, оскільки, наприклад, європейські банки вимагають особистої присутності директора компанії або бенефіціара компанії у відділенні банку для відкриття рахунку та проведення співбесіди. 

Окремі банки готові проводити співбесіду онлайн та приймають документи, які підписані і завірені в посольстві чи консульстві відповідної держави. Враховуючи воєнний стан і обмеження на виїзд за межі України певних категорій осіб, з цим питанням можуть виникнути проблеми. Тому перед реєстрацією компанії ми рекомендуємо заздалегідь продумати цей момент та вивчити вимоги потенційних банків для відкриття рахунків. 

Задля того, щоб уникнути подальших проблем із функціонуванням бізнесу, зокрема взаємодії його української частини із іноземною, варто заздалегідь скласти правильну структуру компаній, в якій продумати місце та особи власників, директорів, взаємозв’язок компаній та порядок здійснення між ними господарських операцій.

Сабстенс (економічна присутність) 

Для того, щоб відкрити і підтримувати компанію за кордоном, більшість країн сьогодні вимагають постійну наявність сабстенсу. Сутність цього поняття полягає в тому, що в багатьох державах існує законодавча вимога до компаній, які планують здійснювати свою діяльність на її території, бути фактично присутніми в цій країни, здійснювати комерційні операції, мати працівників, активи та приміщення. 

Інакше кажучи, фіскальним органам країни не достатньо того факту, що компанія є зареєстрованою в цій країні та має відкритий рахунок в банку. Висувається вимога до наявності дійсно працюючого офісу компанії, директора або менеджера в штаті, участі бенефіціара в керуванні компанією та прийнятті ключових рішень з території цієї країни, наявність місцевих засобів зв’язку. Але, варто розуміти, що вимоги до сабстенсу можуть відрізнятися в залежності від юрисдикції та виду діяльності компанії.

Переміщення працівників та активів, можливі варіанти дистанційної роботи на період війни

На переміщення обладнання в будь-якому випадку необхідно буде понести певні затрати, але крім того також правильно та розумно оформити таке переміщення. Можна продати обладнання вашій іноземній компанії, внести його в статутний капітал як частку учасника або надати в тимчасове користування – єдиного правильного рішення немає, і тут вже треба враховувати фактичні обставини у кожній окремій ситуації.

Переміщення ж працівників – це досить складна процедура, враховуючи два фактори: по-перше, неможливість виїзду більшості чоловіків за кордон, і по-друге, звичну для українських ІТ-компаній форму діяльності через цивільно-правові договори з розробниками-ФОПами. Далеко не кожна країна має аналогічний до ФОП інструмент, який дозволяє залучати до діяльності спеціалістів, не наймаючи їх як працівників. 

Простішою опцією буде перевезти компанію та основні активи (грошові потоки) в іншу країну для гарантування їх цілісності та обмеження воєнних ризиків, при цьому залишити персонал або його частину в Україні, що дозволить їм продовжити співпрацю в якості ФОПів.

Обрання будь-якої форми та варіантів релокації ІТ-компанії передбачає багато юридичних та бухгалтерських нюансів, які в ідеалі потрібно вирішувати заздалегідь. Однак у випадках, коли фактична релокація здійснювалась швидко та без попереднього планування, зважаючи на війну, все одно варто оформити цей процес належним чином, навіть постфактум.

Матеріал опубліковано в аналітичному виданні Юрист&Закон

Контактна особа
Олександр Морозюк
Олександр Морозюк
Старший юрист
Дізнатися більше
Рішення
Корпоративне право
Створення та структурування бізнесу
Супровід ІТ проектів
Останні публікації
Захист активів у воєнний час: вилучення транспорту для військових потреб Захист активів у воєнний час: вилучення транспорту для військових потреб
Після початку повномасштабного вторгнення росії в Україну Указом Президента України від 24.02.2022р.
9-08-2022
Як отримати податкову знижку на навчання Як отримати податкову знижку на навчання
Мало хто знає, що одним із основних джерел доходу державного бюджету України є податок з доходів фіз
29-07-2022
Найпоширеніші питання, які виникають у громадян після введення воєнного стану Найпоширеніші питання, які виникають у громадян після введення воєнного стану
Від 24 лютого, після повномасштабного вторгнення росії, у країні повністю змінилося життя — діє воєн
27-07-2022
facebook linkedin Viber Telegram WhatsApp mail phone phone