У попередній статті вже розглянули ключові положення законопроєкту, що стосуються фізичних осіб. Тепер зосередимося на тому, які вимоги законопроєкт встановлює для бізнесу.
Основні принципи обліку
Юридичні особи повинні вести окремий облік та фінансовий результат від операцій з віртуальними активами (далі — ВА) від іншої діяльності. Фінансовий результат визначається як різниця між доходами та витратами, де:
- дохід — це кошти, отримані внаслідок продажу, обміну чи відчуження іншим чином ВА;
- витрати — підтверджені документально витрати на:
- придбання ВА;
- створення (майнінг/емісія) — сума витрат, пов’язаних зі створенням;
- безоплатно отримані — документально підтверджені витрати, пов’язані з отриманням;
- обмін (якщо ВА було набуто в результаті обміну, вартість визначається як сукупна вартість усього отриманого, але не менше первісної вартості переданих ВА).
Об’єктом оподаткування є прибуток за загальною ставкою 18%.
Для юридичних осіб, які ведуть бухгалтерський облік за НП(С)БО або МСФЗ, податковий облік операцій з віртуальними активами здійснюється шляхом коригування фінансового результату до оподаткування.
ФІНРЕЗУЛЬТАТ ЗБІЛЬШУЄТЬСЯ
- на витрати, пов’язані з емісією (майнінгом) або безоплатним отриманням ВА, якщо вони були враховані в бухобліку;
- на збитки від операцій з ВА, відображені в бухобліку
ФІНРЕЗУЛЬТАТ ЗМЕНШУЄТЬСЯ
- на доходи від емісії ВА, якщо такі були враховані в бухобліку;
- на прибуток від операцій з ВА, якщо вже враховано в бухобліку.
Таке коригування дозволяє відокремити операції з віртуальними активами від інших господарських операцій, уникнути подвійного врахування доходів і витрат та забезпечити більш справедливе оподаткування в умовах нестабільних цін на криптовалюту.
Юридична особа має право переносити від’ємний фінансовий результат отриманий за операціями з віртуальними активами, на наступні податкові періоди до повного погашення. Водночас облік збитків з ВА ведеться окремо від інших збитків.
Особливості операцій з віртуальними активами у спеціальних податкових режимах та системах
Юридичні особи-резиденти Дія.City, які обрали спеціальний режим оподаткування — податок на виведений капітал (далі — ПнВК), зобов’язані звітувати поквартально, якщо відбулась будь-яка операція з віртуальними активами: купівлі, продажу, обміну чи відчуження.
Навіть якщо база для нарахування податку відсутня, декларацію необхідно подати до 20 числа місяця, наступного за звітним кварталом.
Ризики у зв’язку з порушенням правил операцій з ВА:
- Неподання декларації — порушення режиму ПнВК.
- Недостовірне звітування ВА-операцій — підстава для перевірки ДПС.
- Втрата статусу резидента Дія.City, якщо податкові обов’язки системно не виконуються.
Зверніть увагу: якщо ви вже здійснюєте операції з віртуальними активами або тільки плануєте почати, пам’ятайте: працювати у статусі платника єдиного податку вам не дозволено. Законопроєкт прямо забороняє застосування спрощеної системи оподаткування, дозволена тільки загальна система оподаткування. Це важливо врахувати ще на етапі планування бізнесу чи своєї податкової моделі, щоб уникнути порушень і ризику штрафів.
Авторизація суб’єктів, які надають послуги з оборотом віртуальних активів
Юридична особа має право надавати послуги, пов’язані з оборотом віртуальних активів, за умови проходження процедури авторизації відповідного виду діяльності.
Авторизація — це надання права на:
- здійснення публічної пропозиції;
- здійснення діяльності з надання послуг, пов’язаних з оборотом віртуальних активів;
- допуск до торгів.
Без авторизації така діяльність вважатиметься порушенням норм Закону із накладенням штрафів.
Постачальники послуг, пов’язаних з оборотом ВА, зобов’язані щороку до 31 січня подавати до контролюючого органу Звіт про операції з ВА. Звітний період – календарний рік. Звіт подається в електронній формі. Форма звіту має бути затверджена Мінфіном.
Перехідний період: що важливо знати тим, хто вже працює
Постачальники послуг, пов’язаних з обігом віртуальних активів, які вже працюють на ринку, мають стати на облік до 1 липня 2026 року.
Законопроєктом передбачено наступні штрафи за порушення:
- неподання заяви про постановку на облік — 20 МЗП (мінімальних заробітних плат);
- неподання річного звіту — 100 МЗП;
- прострочення — 0,5 МЗП/день (до 100 МЗП);
- помилки у звіті — 0,5 МЗП за кожну ВА-операцію.
За порушення правил у перехідний період передбачені знижені штрафи:
- у 2026 році — 10% від базових штрафів;
- у 2027–2029 роках — 25% від базових штрафів.
Віртуальні активи в Україні переходять із «сірої зони» до чіткого правового поля. Закон ще, напевно, зазнає певних змін під час наступних читань, проте вже зараз варто готуватись до того, що це лише питання часу, коли саме ці зміни настануть.
Smartsolutions уважно стежить за змінами і готові допомогти вашій компанії з:
- організацією обліку операцій з ВА,
- підготовкою звітності,
- податковим плануванням.
Хочете впевнено працювати з віртуальними активами? Наші експерти допоможуть побудувати прозору й безпечну модель для вашого бізнесу.
Your page rank:
Контактна особа













