Реєстрація бізнесу є одним із ключових моментів не лише його створення, але й подальшого існування. На цьому етапі визначається його організаційно-правова форма, система оподаткування, затверджується статут, яким визначається компетенція загальних зборів, керівника тощо. Найпоширеніша форма ведення бізнесу — товариство з обмеженою відповідальністю (надалі — товариство). Зареєструвати такий бізнес можуть і нерезиденти: згідно зі ст. 3 Закону України «Про господарські товариства» вони можуть складати до 100% учасників товариства.
Наявність у структурі товариства іноземного елементу призводить до певних особливостей реєстрації, а саме:
-
Засновник — юридична особа-нерезидент.
Слід підготувати рішення компетентного органу про створення товариства в Україні та надати витяг про компанію-засновника з відповідного реєстру країни резидентства.
-
Засновник — фізична особа-нерезидент.
Слід отримати реєстраційний номер облікової картки платника податків, це займатиме до 5 робочих днів від дня подачі заяви до податкової служби.
-
Розкриття кінцевого бенефіціарного власника товариства.
Відбувається на етапі подачі документів для реєстрації товариства. Якщо кінцевий бенефіціар розкривається через юридичну особу-нерезидента, потрібно надати державному реєстратору актуальний витяг з відповідного реєстру країни. Якщо бенефіціар — фізична особа-нерезидент, слід надати нотаріальну копію сторінок паспорта з перекладом.
-
Дозвіл на застосування праці іноземця.
Нерідко іноземний засновник створює товариство з наміром працювати в ньому на посаді директора. Однак перед прийняттям на роботу іноземців необхідно отримати для них дозвіл для праці. Для цього директором спершу має бути резидент України — він подає заяву для отримання такого дозволу.
Особливу категорію становлять засновники/учасники та кінцеві бенефіціари товариства. Вони можуть отримати дозвіл на застосування праці терміном дії до трьох років, а не до одного, як зазвичай (детальніше про послуги для іноземців тут)
Загальний строк всіх етапів реєстрації товариства зазвичай складає 10 робочих днів + час для підготовки рішення компетентного органу та його відправки, якщо засновником є юридична особа. Спочатку товариство реєструється в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (24 години від дати подачі документів), потім — в реєстрах податкової (за необхідності). Далі оформлюється печатка, відкриваються рахунки в банку.
Важливо: згідно з Інструкцією про порядок консульської легалізації офіційних документів в Україні і за кордоном, затвердженої наказом Міністерства закордонних справ України № 113 від 04.06.2002 всі документи, що видані за кордоном, повинні бути легалізовані та перекладені українською мовою з нотаріальним засвідченням підпису перекладача. Виключення щодо легалізації становлять держави, які підписали:
-
Конвенцію, що скасовує вимогу легалізації іноземних офіційних документів (05.10.1961), — у таких випадках на документах проставляється апостиль
або
-
Мінську конвенцію (22.01.1993) — не потрібні ні апостиль, ні легалізація.
Всі наступні етапи щодо реєстрації товариства є спільними як для резидентів, так і для нерезидентів, а саме:
-
Видача довіреності на представника.
Якщо всі необхідні дії щодо реєстрації товариства виконуватиме довірена особа, потрібна довіреність. Вона посвідчується нотаріально та уповноважує довірену особу подавати документи або ж приймати рішення щодо реєстрації.
Якщо засновник — фізична особа та знаходиться в Україні: видача довіреності значно спростить процедуру для замовника-іноземця, але не є обов’язковою.
-
Підписання протоколу установчих зборів засновників товариства та затвердження статуту товариства.
У протоколі товариства фіксується:
-
склад засновників та розподіл між ними часток;
-
найменування товариства (повне та скорочене, українською та англійською мовами);
-
місцезнаходження товариства;
-
розмір статутного капіталу;
-
редакція статуту;
-
основний вид економічної діяльності;
-
призначення керівника.
Згідно зі ст. 11 Закону України «Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю» в статуті також обов’язково зазначається повне та скорочене (за наявності) найменування товариства, органи управління товариством, їх компетенція, порядок прийняття рішень, порядок вступу до товариства та виходу з нього. За бажанням засновників цей список можна значно розширити: наприклад, передбачити додаткові обмеження щодо здійснення правочинів для керівника.
-
Вибір системи оподаткування та постановка на податковий облік.
Товариство повинно вирішити, яку систему оподаткування вибрати (загальну чи спрощену), чи реєструватись як платник ПДВ. Вибір оптимальної системи допоможе оптимізувати податкове навантаження на компанію.
-
Відкриття рахунку в банку.
Українські банки запитують типові для них пакети документів для відкриття рахунку. Однак банки приділятимуть особливу увагу структурі власності та кінцевим бенефіціарним власникам — це слід брати до уваги. За наявності додаткових питань у банку термін відкриття рахунку може бути збільшено (частіше за все до 7 робочих днів).
Важливо: Проєкти всіх вищевказаних документів повинні розробляти саме українські юристи, оскільки вони досконало знаються на вимогах чинного законодавства та державних органів України.
Команда професіоналів Smartsolutions Law Group завжди готова надати такі послуги — ми зареєструємо для вас товариство будь-якої складності та допоможемо на всіх етапах його роботи.