Перед особою, яка вирішила на час військових дій в Україні тимчасово змінити місце свого проживання та переїхати до Польщі, може постати низка запитань. Насамперед стосовно оподаткування та резидентства в Польщі. У цій статті буде надано короткий огляд цих аспектів.
Слід розпочати з того, що між Україною та Польщею діє Конвенція про уникнення подвійного оподаткування доходів і майна та попередження податкових ухилень (далі – «Конвенція»). Відповідно до статті 15 Конвенції, українці, що офіційно працевлаштовані в Польщі, сплачують податки з отриманої заробітної плати лише в цій країні.
Отже, заробітна плата особи, яка працевлаштована в Польщі, оподатковується лише в Польщі.
З іншого боку, існують випадки, коли податки підлягають до сплати в Україні:
1) сукупно наявні всі три фактори:
– одержувач заробітної плати знаходиться в Польщі протягом періоду або періодів, що не перевищують у сукупності 183-х днів протягом календарного року;
– винагорода сплачується наймачем або від імені наймача, який не є резидентом Польщі;
– витрати по сплаті винагород не несуть постійне представництво або постійна база роботодавця в Польщі.
2) якщо робота за наймом або послуги здійснюються безпосередньо технічними спеціалістами у зв’язку з будівельним майданчиком, будівельним, монтажним, шеф-монтажним, складальним та іншим об’єктом відповідно до пункту 3 статті 5 Конвенції.
3) якщо робота за наймом або послуги здійснюються безпосередньо журналістом, кореспондентом преси, радіо або телебачення, якщо винагороди одержані з джерел за межами Польщі – протягом п’яти років з дня прибуття в Польщу.
Зауважимо, що подавати звітність та/або повідомляти Державну податкову службу України про факт працевлаштування, отримання доходів у вигляді заробітної плати та сплати з них податків не потрібно.
Набуття статусу податкового резидента Польщі – наступний можливий етап проживання за кордоном.
Поняття податкового резидента – це поняття, що використовується податковими органами кожної країни для визначення того, до бюджету якої країни особа має першочергово платити податки зі своїх доходів.
Усі громадяни України є за загальним правилом податковими резидентами України. Разом з тим, Конвенція визначає умови, за яких резиденство особи змінюється – ключовою умовою для встановлення резиденства є наявність житла та тісних особистих та економічних зв’язків (центру життєвих інтересів) у відповідній країні.
Вказаний центр життєвих інтересів – це оціночне поняття, тобто наявність житла чи роботи в Польщі не робить особу автоматично резидентом Польщі. Резидентом особа може стати, якщо вона реально проводить основне своє повсякденне життя у відповідній країні та сама пов’язує себе з такою країною. Разом з тим, якщо особа проживає одразу в Україні та в Польщі, і має центр життєвих інтересів в обох країнах – вона буде вважатись резидентом тої країни, громадянином якої вона є.
Більшість українців, що тимчасово перебувають за кордоном у зв’язку з війною в Україні, не матимуть підстав для отримання статусу податкового резидента у країні перебування, оскільки центр їх життєвих інтересів залишається в Україні.
Однак варто прояснити кілька аспектів, що стосуються перебування в Польщі, незалежно від того, чи набуде особа статусу резидента там.
По-перше, якщо ви відкриєте в Польщі банківський рахунок як фізична особа, то всі доходи, отримані на цей рахунок від третіх осіб, будуть вважатись доходом, отриманим в Польщі, і з нього необхідно буде сплатити в Польщі податки. При цьому, будучи податковим резидентом України, такий дохід необхідно буде оподаткувати і в Україні, однак податок можна зменшити на суму, вже сплачену в Польщі.
По-друге, якщо особа працює як ФОП, що зареєстрований в Україні, то статус ФОПу не може втратити резиденства України, а для отримання статусу резидента Польщі необхідно буде відкрити там постійне представництво. Усі доходи українського ФОП мають оподатковуватись лише в Україні.
По-третє, варто виділити окреме поняття виїзду резидента України на постійне місце проживання в іншу країну (постійне місце проживання означає проходження особливої процедури отримання дозволу на імміграцію або статусу біженця з отриманням відповідного документу, наприклад, посвідки на постійне проживання). Так, під час виїзду на постійне місце проживання до іншої країни передбачено обов’язок подати в Україні до контролюючого органу податкову декларацію не пізніше 60 календарних днів, що передують виїзду згідно статті 179.3 Податкового кодексу України.
За загальним правилом декларація подається за попередній рік, а при виїзді на постійне місце проживання в іншу країну – по дату подання. За неподання декларації встановлена відповідальність у розмірі 340 гривень відповідно до статті 120.1 ПКУ. Відповідальність за невчасну сплату податку при затримці до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов’язання, встановлено у розмірі 5 відсотків погашеної суми податкового боргу. А відповідальність при затримці більше 30 календарних днів, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов’язання встановлено у розмірі 10 відсотків погашеної суми податкового боргу, згідно статті 124.1 ПКУ.
Згідно пункту 69.1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, у випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов’язок, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов’язковим виконанням таких обов’язків протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Отже, якщо ви плануєте отримувати документи на постійне проживання за кордоном – вам необхідно буде подати податкову декларацію в Україні протягом трьох місяців з дати закінчення дії воєнного стану.
В умовах війни, коли особа вимушена покинути своє житло, робоче місце та вирушити за кордон, також постає проблема фінансів та їх надходження. У такому випадку може бути актуальним питання продажу майна чи акцій на території іншої країни, зокрема Польщі.
Доходи від відчужування нерухомого та рухомого майна підлягають оподаткуванню в Україні, крім продажу майна, що знаходиться та зареєстровано в країні перебування. Вказане положення закріплено у статті 13 Конвенції.
Отже, якщо ви плануєте продавати цінне майно, перебуваючи за кордоном, то дохід від такого продажу підлягає оподаткуванню в Україні, крім нерухомості, розміщеної в країні перебування.
Таким чином, Конвенція досить чітко та ефективно регулює всі вищезазначені питання. На сьогодні Польща, як справжній друг та партнер України, як ніколи допомагає мільйонам українців та пліч-о-пліч стоїть з нашою державою, за що ми дуже вдячні
Ми створюємо аналітичні матеріали, аби ви не приймали рішення, покладаючись лише на інформацію з новин, а мали якісний аналіз подій та змін, що відбуваються прямо зараз.
Ми розуміємо, що в цей складний час багатьом потрібна допомога, і команда Smartsolutions готова її надавати. Ми впевнені, що знайдемо можливі умови співпраці для кожного.