Перед особою, яка вирішила на час військових дій в Україні тимчасово змінити місце свого проживання та переїхати до Польщі, може постати низка запитань. Насамперед стосовно оподаткування та резидентства в Польщі. У цій статті буде надано короткий огляд цих аспектів.

Слід розпочати з того, що між Україною та Польщею діє Конвенція про уникнення подвійного оподаткування доходів і майна та попередження податкових ухилень (далі – «Конвенція»). Відповідно до статті 15 Конвенції, українці, що офіційно працевлаштовані в Польщі, сплачують податки з отриманої заробітної плати лише в цій країні.      

Отже, заробітна плата особи, яка працевлаштована в Польщі, оподатковується лише в Польщі. 

З іншого боку, існують випадки, коли податки підлягають до сплати в Україні:

1) сукупно наявні всі три фактори:

– одержувач заробітної плати знаходиться в Польщі протягом періоду або періодів, що не перевищують у сукупності 183-х днів  протягом календарного року;

– винагорода сплачується наймачем або від імені наймача, який не є резидентом Польщі;

– витрати по сплаті винагород не несуть постійне представництво або постійна база роботодавця в Польщі.

2) якщо робота за наймом або послуги здійснюються безпосередньо технічними спеціалістами у зв’язку з будівельним майданчиком, будівельним, монтажним, шеф-монтажним, складальним та іншим об’єктом відповідно до пункту 3 статті 5 Конвенції.

3) якщо робота за наймом або послуги здійснюються безпосередньо журналістом, кореспондентом преси, радіо або телебачення, якщо винагороди одержані з джерел за межами Польщі – протягом п’яти років з дня прибуття в Польщу.

Зауважимо, що подавати звітність та/або повідомляти Державну податкову службу України про факт працевлаштування, отримання доходів у вигляді заробітної плати та сплати з них податків не потрібно.

Набуття статусу податкового резидента Польщі – наступний можливий етап проживання за кордоном.

Поняття податкового резидента – це поняття, що використовується податковими органами кожної країни для визначення того, до бюджету якої країни особа має першочергово платити податки зі своїх доходів. 

Усі громадяни України є за загальним правилом податковими резидентами України. Разом з тим, Конвенція визначає умови, за яких резиденство особи змінюється – ключовою умовою для встановлення резиденства є наявність житла та тісних особистих та економічних зв’язків (центру життєвих інтересів) у відповідній країні. 

Вказаний центр життєвих інтересів – це оціночне поняття, тобто наявність житла чи роботи в Польщі не робить особу автоматично резидентом Польщі. Резидентом особа може стати, якщо вона реально проводить основне своє повсякденне життя у відповідній країні та сама пов’язує себе з такою країною. Разом з тим, якщо особа проживає одразу в Україні та в Польщі, і має центр життєвих інтересів в обох країнах – вона буде вважатись резидентом тої країни, громадянином якої вона є.

Більшість українців, що тимчасово перебувають за кордоном у зв’язку з війною в Україні, не матимуть підстав для отримання статусу податкового резидента у країні перебування, оскільки центр їх життєвих інтересів залишається в Україні. 

Однак варто прояснити кілька аспектів, що стосуються перебування в Польщі, незалежно від того, чи набуде особа статусу резидента там.

По-перше, якщо ви відкриєте в Польщі банківський рахунок як фізична особа, то всі доходи, отримані на цей рахунок від третіх осіб, будуть вважатись доходом, отриманим в Польщі, і з нього необхідно буде сплатити в Польщі податки. При цьому, будучи податковим резидентом України, такий дохід необхідно буде оподаткувати і в Україні, однак податок можна зменшити на суму, вже сплачену в Польщі. 

По-друге, якщо особа працює як ФОП, що зареєстрований в Україні, то статус ФОПу не може втратити резиденства України, а для отримання статусу резидента Польщі необхідно буде відкрити там постійне представництво. Усі доходи українського ФОП мають оподатковуватись лише в Україні.

По-третє, варто виділити окреме поняття виїзду резидента України на постійне місце проживання в іншу країну (постійне місце проживання означає проходження особливої процедури отримання дозволу на імміграцію або статусу біженця з отриманням відповідного документу, наприклад, посвідки на постійне проживання). Так, під час виїзду на постійне місце проживання до іншої країни передбачено обов’язок подати в Україні до контролюючого органу податкову декларацію не пізніше 60 календарних днів, що передують виїзду згідно статті 179.3 Податкового кодексу України. 

За загальним правилом декларація подається за попередній рік, а при виїзді на постійне місце проживання в іншу країну – по дату подання. За неподання декларації встановлена відповідальність у розмірі 340 гривень відповідно до статті 120.1 ПКУ. Відповідальність за невчасну сплату податку при затримці до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов’язання, встановлено у розмірі 5 відсотків погашеної суми податкового боргу. А відповідальність при затримці більше 30 календарних днів, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов’язання встановлено у розмірі 10 відсотків погашеної суми податкового боргу, згідно статті 124.1 ПКУ.

Згідно пункту 69.1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, у випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов’язок, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу,  платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов’язковим виконанням таких обов’язків протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Отже, якщо ви плануєте отримувати документи на постійне проживання за кордоном – вам необхідно буде подати податкову декларацію в Україні протягом трьох місяців з дати закінчення дії воєнного стану.

В умовах війни, коли особа вимушена покинути своє житло, робоче місце та вирушити за кордон, також постає проблема фінансів та їх надходження. У такому випадку може бути актуальним питання продажу майна чи акцій на території іншої країни, зокрема Польщі.

Доходи від відчужування нерухомого та рухомого майна підлягають оподаткуванню в Україні, крім продажу майна, що знаходиться та зареєстровано в країні перебування. Вказане положення закріплено у статті 13 Конвенції.

Отже, якщо ви плануєте продавати цінне майно, перебуваючи за кордоном, то дохід від такого продажу підлягає оподаткуванню в Україні, крім нерухомості, розміщеної в країні перебування. 

Таким чином, Конвенція досить чітко та ефективно регулює всі вищезазначені питання. На сьогодні Польща, як справжній друг та партнер України, як ніколи допомагає мільйонам українців та пліч-о-пліч стоїть з нашою державою, за що ми дуже вдячні

Ми створюємо аналітичні матеріали, аби ви не приймали рішення, покладаючись лише на інформацію з новин, а мали якісний аналіз подій та змін, що відбуваються прямо зараз. 

Ми розуміємо, що в цей складний час багатьом потрібна допомога, і команда Smartsolutions готова її надавати. Ми впевнені, що знайдемо можливі умови співпраці для кожного. 

Контактна особа
Олександр Морозюк
Олександр Морозюк
Старший юрист
Дізнатися більше
Рішення
Оподаткування та податкові спори для приватних осіб
Податкове декларування
Останні публікації
Матеріальна допомога від іноземної держави громадянину України – податкові наслідки та декларування за 2022 рік? Матеріальна допомога від іноземної держави громадянину України – податкові наслідки та декларування за 2022 рік?
Бухгалтерка Вероніка Тринчук розповіла, як оподатковується допомога від іноземних держав та міжнарод
26-04-2023
Не все майно подружжя підлягає поділу Не все майно подружжя підлягає поділу
Адвокат Smartsolutions Микола Крупка аналізує сімейний кодекс України й питання поділу майна колишні
17-04-2023
Анулювання кредитів за знищені будинки та автомобілі Анулювання кредитів за знищені будинки та автомобілі
Розглянули детальніше нові пункти в законі, які повинні полегшити становище деяких власників знищено
17-02-2023
facebook linkedin Viber Telegram WhatsApp mail phone phone