Після повномасштабного вторгнення Росії на територію нашої країни українське суспільство об’єдналось задля досягнення спільної мети – перемоги. Кожен із нас зайняв свою позицію на різних фронтах: хтось на інформаційному, хтось на військовому, хтось – на волонтерському. У зв’язку з цим значно зросли запити щодо реєстрації благодійних фондів, громадських об’єднань (далі – ГО), громадських спілок та інших неприбуткових організацій.

Команда Smartsolutions має багаторічний досвід створення ГО, і у зв’язку з цим хочемо поділитись деякими нюансами та інсайтами, які можуть вам знадобитися для успішної реєстрації ГО.

Закон України  «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань» встановлює чіткий перелік документів, які необхідно подати заявнику для реєстрації ГО. Серед них:

  1. Заява про державну реєстрацію створення;
  2. примірник оригіналу (нотаріально засвідчену копію) рішення засновників;
  3. відомості про керівні органи громадського формування;
  4. установчий документ юридичної особи;
  5. реєстр осіб (громадян), які брали участь в установчому з’їзді (конференції, зборах);
  6. структура власності за формою та змістом, визначеними відповідно до законодавства.

Водночас державні реєстратори можуть додатково запросити надати письмові згоди від осіб, що будуть займати керуючі посади стосовно їх призначення. Тобто, якщо ви призначаєте Голову правління ГО, необхідно оформити від голови правління згоду в довільній письмовій формі, що така особа не проти вищезгаданого призначення. Те саме буде стосуватися директора та членів правління.

Нерідко виникає ситуація, коли документи для реєстрації подає не майбутній керівник організації, а менеджер ГО або ж юрист, який здійснює юридичний супровід реєстрації ГО. У цьому випадку таку особу протоколом про створення (заснування) ГО призначають відповідальною за здійснення реєстрації ГО. Після такого призначення вона стає «уповноваженою особою». Звертаємо увагу, що у цьому випадку від вас можуть вимагати письмово оформлену згоду в довільній формі від уповноваженої особи про те, що така особа надає згоду стосовно покладення на неї обов’язків щодо реєстрації.

Окрім того, при підготовці статутного документу звертайте увагу на наступні пункти/статті.

  • Пункт про органи управління ГО

При написанні цього пункту  мусимо вказати, що всі питання, які стосуються діяльності ГО по відношенню до майна ГО, мають прийматися 3/4  голосами від загальної кількості членів ГО.

  • Пункт щодо директора ГО

У цьому пункті важливо зазначити, що Директор ГО призначається Загальними зборами ГО на визначений ними термін, але не більше ніж на 3 (три) роки, з правом переобрання на наступний термін.

Окрім того, чинним законодавством України передбачена можливість здійснення директором ГО управлінських функцій на громадських засадах, і її можна додатково передбачити в статутному документі.

Додатково варто звернути увагу на положення щодо повноважень Директора в частині вартості вчинюваних ним правочинів. Перед написанням даного пункту радимо продумати та підібрати «комфортну» суму, за якою не потрібно буде скликати Загальні збори для погодження правочину. Адже коли діяльність ГО набирає обертів, а рішення треба ухвалити тут і зараз, може виникнути прикра ситуація з тим, що у директора не буде повноважень для здійснення правочину.

  • Пункт щодо відокремлених підрозділів ГО, порядку їх утворення, діяльності та припинення діяльності відокремлених підрозділів

Нерідко в цьому пункті юристи зазначають, що ГО має право створювати філії, представництва і т. д. без статусу юридичної особи відповідно до чинного законодавства. Водночас ми радимо його викласти в наступному форматі: «Громадська Організація може мати відокремлені підрозділи, які не є юридичними особами та утворюються за рішенням Загальних зборів ГО».

Додатково хотіли би звернути вашу увагу на такий аспект як отримання статусу неприбутковості. Для отримання статусу неприбутковості радимо разом із заявкою про реєстрацію ГО подавати заяву про включення ГО в реєстр неприбуткових організацій.

До того ж при формуванні статутного документу варто детально виписати статті/пункти про кошти та майно ГО. Наприклад, радимо прописати, що для здійснення своїх програмних та статутних цілей та завдань ГО у власності ГО можуть бути кошти, цінні папери, майнові та немайнові права, матеріальні та нематеріальні активи, обладнання, транспорт, інші засоби та майно, набуття яких не забороняється чинним законодавством.

Другим положенням, яке ми радимо деталізувати, є положення про доходи (прибутки ГО). Дане положення варто сформувати таким чином: «Доходи (прибутки) та майно ГО або їх частина не підлягають розподілу між її засновниками (учасниками), членами ГО, працівниками (крім оплати їхньої праці та нарахування єдиного соціального внеску), членами органів управління та пов’язаними з ними особами».

Сподіваємось, що наші поради стануть вам у пригоді при реєстрації ГО, а якщо вам необхідна буде допомога у цьому питанні – ви завжди зможете звернутись до колег-юристів із досвідом.

 

Матеріал опубліковано в аналітичному виданні Юрист&Закон

Контактна особа
Катерина Демченко
Катерина Демченко
Юристка
Дізнатися більше
Рішення
Корпоративне право
Останні публікації
Гранти для агросектору (садівництво, ягідництво, виноградництво) Гранти для агросектору (садівництво, ягідництво, виноградництво)
Юристка Катерина Овчарук детально ознайомилась з умовами грантів для сектору садівництва, ягідництва
3-02-2023
facebook linkedin Viber Telegram WhatsApp mail phone phone