Майже рік, як Україна зазнає колосальних збитків через повномасштабне вторгнення Росії в Україну. Зі слів Прем’єр-міністра України Дениса Шмигаля, який виступив на засіданні уряду 3 січня 2023 року, збитки, завдані економіці України внаслідок війни, перевищують $700 мільярдів. Власники тою чи іншою мірою відчувають негативний вплив на свій бізнес внаслідок втрати/знищення власної справи, обладнання, товарів або їх частини, фінансових втрат, внаслідок неможливості виконання угод тощо.
Досвід минулих військових конфліктів свідчить про те, що одним зі шляхів відновлення бізнесу є отримання компенсації/відшкодування завдяки репараціям та/або конфіскації російських активів.
Першочергове, що має зробити компанія – це спробувати попередньо оцінити шкоду та збитки, які їй були завдані внаслідок збройної агресії. Тобто визначити, чи були їй завдані реальні збитки, розрахувати витрати, необхідні для відновлення майна та майнових прав, оцінити упущену вигоду (доходи, які компанія могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене).
Спостерігаючи за процесами, які зараз відбуваються в Україні та світі, ми б радили власникам бізнесу не чекати завершення військових дій, а вже зараз починати напрацьовувати алгоритми захисту та відновлення своїх активів. Як мінімум – почати виконувати основні рекомендації щодо фіксування доказів наявності шкоди, якої зазнав їхній бізнес, адже такі рекомендації є універсальними й становитимуть основу для майбутніх механізмів відшкодування як в українських, так і в міжнародних інстанціях. Які саме рекомендації та яким чином їх реалізовувати – ми розкажемо в нашій наступній статті.
Звісно, цей процес потребує індивідуального підходу до кожної компанії, оскільки при наданні загальних рекомендацій неможливо врахувати специфіку діяльності того чи іншого бізнесу, ступінь завдання шкоди та наявність достатніх підтверджуючих документів. Наша компанія Smartsolutions пропонує своїм клієнтам провести комплексний аналіз стану їх бізнесу з метою встановлення розміру фактичних втрат, завданих повномасштабним вторгненням.
Як тільки компанія завершить оцінку своєї діяльності та внутрішніх процесів і прийде до висновку, що їй дійсно була завдана шкода, ми рекомендували б перейти до наступного кроку – належної фіксації доказів завданої шкоди, що реалізується шляхом проведення незалежної оцінки.
Загальні засади проведення незалежної оцінки збитків у специфічній ситуації після початку повномасштабного вторгнення визначені Постановою КМУ від 20 березня 2022 р. № 326 та Наказом Мінекономіки та Фонду державного майна від 18.10.2022 р. № 3904/1223.
Замовниками незалежної оцінки збитків є постраждалі та їх уповноважені особи, спадкоємці та особи, що претендують на успадкування майна, а також органи державної влади або органи місцевого самоврядування, зокрема органи, яким Кабінетом Міністрів України надано повноваження щодо визначення розміру збитків, завданих внаслідок збройної агресії Росії, а також комісії, що утворені з метою визначення розміру компенсації постраждалим.
Чому ми підкреслюємо той факт, що оцінка має бути належною? Тому що проведення оцінки само собою є важливим, але недостатнім кроком на шляху до відновлення свого порушеного права. Така оцінка має бути оформлена належним чином, оскільки йде мова про формування належної доказової бази. Як приклад, Компенсаційна комісія ООН (1991–2022), що здійснювала розгляд скарг і забезпечувала виплату компенсацій за збитки, завдані внаслідок незаконного вторгнення Іраку в Кувейт та його окупації в 1990–1991 роках, мала низку проблем в тому числі через відсутність належних доказів. Компенсації за нею закінчили виплачувати лише в лютому 2022 року, і з $350 мільярдів заявлених вимог вдалося підтвердити та відповідно задовольнити виплати на $52 мільярдів. Отже, наведений приклад свідчить про те, що треба ретельніше підійти до питання вибору методики оцінки та суб’єкта її здійснення. Більш детально про методи визначення шкоди, завданої збройною агресією та огляд методик читайте в наших наступних статтях.
Після того, як завершиться процес збирання доказової бази, можна розпочинати вибір механізму реалізації відшкодування збитків. Юридична спільнота жваво обговорює наступні можливі шляхи:
- Компенсація збитків Міжнародною комісією з розгляду претензій фізичних, юридичних осіб та держав щодо збитків, завданих війною;
- Компенсація збитків спеціально створеною комісією на національному рівні;
- Стягнення збитків в судовому порядку в національному суді;
- Стягнення збитків за рішенням іноземного суду;
- Звернення до Європейського суду з прав людини (далі – ЄСПЛ);
- Звернення до міжнародного інвестиційного арбітражу.
До слова щодо строків виплати компенсацій чи відшкодування шкоди. Аналіз міжнародного досвіду в цій сфері свідчить про те, що країни, які були в аналогічних ситуаціях, витратили на збір доказів та судові процеси десятки років.
Ситуація для України виглядає більш оптимістично з точки зору того, що Україна вже зараз багато робить для отримання репарацій/конфіскації активів РФ, щоб почати процес отримання компенсацій/відшкодування збитків. Фактично ми перша країна, яка під час війни в режимі реального часу оцінює збитки, уряд та аналітики складають звіти, робляться знімки з дронів та космосу, тобто технологічний рівень зараз зовсім інший і тому для нас цей процес може скоротитись до декількох років, а не тягнутись десятиліттями. Такий висновок можна зробити зі слів багатьох експертів, зокрема на цьому наголошувала і Наталія Шаповал, Голова KSE Institute.
Ще одним маркером, що підтверджує створення сприятливих умов для отримання репарацій/конфіскації активів РФ є ухвалення Європейським Парламентом резолюції від 23.11.2022 № 2022/2896(RSP), відповідно до якої Росію визнано державою-спонсором тероризму й державою, що послуговується засобами тероризму. Саме ця резолюція, на нашу думку, є передумовою до значних зрушень у правничій площині.
Резолюція сприяє виробленню механізму, який має надати можливість для притягнення Росії та представників її злочинного режиму до кримінальної відповідальності, а також стягненню з Росії шкоди, завданою її діями (в тому числі за позовами приватних осіб – представників бізнесу тощо).
Резолюція сама собою не створює зобов’язання для інституцій ЄС або держав – членів Євросоюзу, лише містить заклики до тих чи інших дій з приводу протидії російській агресії в усіх сферах (дипломатичній, політичній, юридичній, економічній). Однак політичні заяви Єврокомісії та європейських держав дають підстави вважати, що відповідні конкретні дії буде втілено на юридичному рівні вже незабаром.
Звісно, кожен власник сам для себе має прийняти рішення, чи починати йому процес, який спрямований на отримання компенсації чи відшкодування збитків. З нашого боку ми можемо надати фахову допомогу власнику бізнесу при прийнятті цього рішення і здійснити супровід всіх процесів, пов’язаних з цим.
Шановні клієнти, Smartsolutions разом із Благодійним фондом «Smart Angel» здійснює збір коштів на потреби Збройних сил України та забезпечення найнеобхіднішим дітей, які постраждали від збройної агресії РФ проти України. Підтримати цей проєкт можливо за посиланням.