6 жовтня 2022 року Верховна Рада України прийняла Закон «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законів України щодо особливостей оподаткування підприємницької діяльності електронних резидентів» (далі – закон). У народі цей документ назвали як Закон про E-резидентство. Давайте детально розберемось із цим законодавчим нововведенням.
Які переваги E-резидентства?
- Е-резиденти зможуть віддалено провадити підприємницьку діяльність на території України;
- Е-резиденти зможуть провадити підприємницьку діяльність на спрощеній системі оподаткування, тобто бути платниками податків на 3 групі та платити 5% від доходу;
- Е-резиденти зможуть дистанційно відкривати та управляти банківськими рахунками, тобто більше не потрібна буде присутність іноземця в банку для відкриття рахунку;
- Наявна можливість отримати Дія.Підпис та підписувати усі документи, що пов’язані з підприємницькою діяльністю виключно онлайн;
- Вирішується питання щодо податкової (юридичної) адреси осіб, які бажають стати е-резидентами. Якщо раніше особам-іноземцям необхідно було отримувати ІПН, брати в оренду юридичну адресу для того, аби мати офіційну, то тепер згідно п. 45.1 ст. 45 ПКУ – «податковою адресою платника податків – електронного резидента (е-резидента) визнається електронна адреса, зазначена такою особою у заяві про набуття статусу електронного резидента (е-резидента)».
Варто звернути увагу, що відповідно до законодавства е-резиденти мають протягом календарного року після набуття статусу відповідати наступним критеріям:
- не використовувати працю найманих осіб – громадян або резидентів України;
- не отримувати доходи з джерелом походження з України, крім пасивних доходів;
- обсяг доходу не повинен перевищувати 1167 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року.
Хто може стати Е-резидентом?
Е-резидентом може стати особа, яка відповідає наступним критеріям:
- досягла 18-річного віку;
- не має українського індивідуального податкового номеру (ІПН);
- не має права на постійне проживання в Україні;
- раніше не отримувала доходи що є джерелом походження з України за товари, роботи, послуги (крім пасивних доходів);
- не є громадянином (підданим), резидентом або особою, місцем постійного проживання (перебування, реєстрації) якої є держави (юрисдикції), не включені до Переліку держав, громадяни або резиденти яких можуть набути статус електронного резидента. Даний перелік наразі розробляється.
Як стати Е-резидентом?
Для того, аби стати е-резидентом, іноземцю необхідно:
- подати заявку на веб-порталі або в мобільному застосунку для перевірки й отримання статусу е-резидента (наразі веб-портал та мобільний застосунок в розробці);
- пройти ідентифікацію в закордонній дипломатичній установі в країні перебування;
- отримати ІПН та Дія.Підпис;
- зареєструватися через мобільний застосунок як ФОП 3-ї групи;
- відкрити рахунок в українському банку.
Закон набирає чинності 1 квітня 2023 року. Отже, запускати процес підготовки для отримання статусу е-резидента радимо на початку весни 2023року.
Зрозуміло, що до моменту набрання чинності закону про е-резидентство будуть надані детальні інструкції, роз’яснення та інші документи щодо питань, пов’язаних з отриманням статусу е-резидента, а також будуть запущені сайт та мобільний застосунок для майбутніх е-резидентів.
Наша команда слідкуватиме за змінами в цьому питанні та інформуватиме вас про них.
Стежте за нашими сторінками в соцмережах, щоб бути в курсі нововведень в законодавстві разом зі Smartsolutions!