Шановні читачі, щиро сподіваємось, що ви у безпеці й у вас все добре!
Поспішаємо повідомити, що 03.01.2023 р. набула чинності Постанова Кабінету Міністрів України від 30.12.2022 р. № 1495 «Про внесення змін до особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування». Тобто вказаним нормативним актом внесено чергові зміни до постанови КМУ від 12 жовтня 2022 року № 1178.
Нова постанова Кабміну набрала чинності 03.01.2023 р., крім пунктів 2, 8, 10, 12.
Розглянемо деякі надважливі, на наш погляд, зміни до особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі» на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування.
Так, згідно зі змінами, внесеними пунктом 7 постанови КМУ № 1495, з 03.01.2023 р. відкриті торги проводяться без застосування електронного аукціону. Оцінка тендерної пропозиції проводиться електронною системою закупівель автоматично, шляхом визначення тендерної пропозиції найбільш економічно вигідною. Найбільш економічно вигідною тендерною пропозицією електронна система закупівель визначає тендерну пропозицію, ціна якої є найнижчою. У разі відхилення замовником найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції замовник розглядає наступну тендерну пропозицію, починаючи з найкращої.
Як і раніше, залишається актуальним термін «аномальна низька ціна» та дій учасника при визнанні його тендерної пропозиції аномально низькою. Відповідно до змін – аномально низька ціна тендерної пропозиції розуміється ціна/приведена ціна найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції, яка є меншою на 40 або більше відсотків середньоарифметичного значення ціни/приведеної ціни тендерних пропозицій інших учасників процедури закупівлі, та/або є меншою на 30 або більше відсотків наступної ціни/приведеної ціни тендерної пропозиції. При цьому як і раніше, учасник, який надав аномально низьку тендерну пропозицію, повинен протягом одного робочого дня з дня визначення найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції надати обґрунтування в довільній формі щодо цін або вартості відповідних товарів, робіт чи послуг тендерної пропозиції. Своєю чергою замовник може відхилити аномально низьку тендерну пропозицію, якщо учасник не надав належного обґрунтування зазначеної в ній ціни або вартості.
Вказані вище зміни стосовно «скасування» аукціонів діятимуть протягом 6 місяців, що випливає із пункту 8 розглянутої нами постанови Кабміну, який набуває чинності через 6 місяців від дати 03.01.2022, і яким фактично повертаються умови проведення аукціонів у закупівлях з особливостями.
Разом з цим, постанова Кабміну 1495 не містить відповіді на питання: як діяти учасникам та замовникам стосовно закупівель, які оголошені до набрання чинності розглянутим нормативним актом? За отриманою нами від учасників закупівель інформацією торговельні майданчики повідомляють, що відкриті торги з особливостями, які були опубліковані замовниками до 03.01.2022 будуть завершені без застосування змін, тобто будуть включати модуль аукціону.
Також, крім зазначеного вище, привертають увагу зміни, які стосуються поступового обов’язкового застосування замовниками ступеня локалізації виробництва товару. Відтак положення щодо локалізації не застосовуються замовниками у разі здійснення закупівлі товару, включеного до переліку товарів, необхідних для запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, операції з ввезення яких на митну територію України та/або операції з постачання яких на митній території України звільняються від оподаткування податком на додану вартість та які звільняються від сплати ввізного мита, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2020 р. № 224, а також здійснення замовниками закупівлі товару для потреб Збройних Сил, інших військових формувань, правоохоронних органів на їх запит з подальшою передачею таких товарів на облік запитувача.
Сподіваємося, що наведена інформація була корисною для вас та намагатимемося і надалі оперативно інформувати про важливі зміни.
Smartsolutions вже багато років спеціалізується на рішеннях у правовій, податковій та фінансовій сферах, вирішуючи найскладніші завдання наших клієнтів. Пам’ятайте: якщо ваші права як учасника публічних закупівель порушено – захищайте їх до кінця та оскаржуйте неправомірні рішення замовників до Колегії АМКУ, і в цьому вам професійно допоможуть фахівці та адвокати команди Smartsolutions.
Наразі в Україні триває війна і вся наша країна працює в умовах воєнного стану з певними обмеженнями, в тому числі це стосується і сфери публічних закупівель. Але ми всі впевнені у нашій перемозі над ворогом, яку здобудемо спільними зусиллями, а наша команда й надалі буде захищати ваші права як учасника закупівель.
Шановні клієнти, Smartsolutions разом із Благодійним фондом «Smart Angel» здійснює збір коштів на потреби Збройних сил України та забезпечення найнеобхіднішим дітей, які постраждали від збройної агресії рф проти України. Підтримати наш проект можна за посиланням.
Бажаємо здоров’я і перемоги над ворогом! Слава Україні!